.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
6 و 7 فروردين ، برگزاري جشن عيدانه در ماسوله

مدير‌كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان از برگزاري جشن عيدانه در شهرك تاريخي ماسوله در روزهاي ششم و هفتم فروردين ماه جاري خبر داد.

به گزارش شمال نیوز ،اميد عزيزي امروز در گفت‌وگو با فارس ،برگزاري برنامه مذكور را با همكاري دانشگاه گيلان، جهاد دانشگاهي علمي كاربردي و غير‌انتفاعي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد فومن و مشاركت طراحان در سطح كشوري عنوان كرد.
وي برگزاري نمايشگاه «نگاره‌هاي ديروز» را از برنامه‌هاي ديگر جشن عيدانه ذكر كرد و گفت: در اين نمايشگاه تصاوير قديمي از بارگاه امامزاده عون بن علي (ع) در ماسوله، بافت تاريخي و ديگر برجستگي‌هاي اين شهرك به نمايش عموم گذاشته مي‌شود.
مدير‌كل ميراث فرهنگي گيلان ماسوله را با ويژگي‌هاي خاص و منحصر‌به‌فرد دانست و تصريح كرد: ماسوله در ۳۲كيلومتري جنوب غربي فومن قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است.
به گفته وي، يكي از نقاط تاريخي منطقه ماسوله، سايت تاريخي كهنه ماسوله است كه در 6 كيلومتري شمال غربي شهرك ماسوله و در ارتفاع يك هزار و 800 متري از سطح دريا واقع شده است.
عزيزي افزود: شهرك تاريخي ماسوله در جوار يكي از رودخانه‌هاي پر آب به نام «ماسوله رودخان» شكل گرفته است.
وي جنگل‌هاي منطقه را پوشيده از درختان راش، آزاد، بلوط، توسكا و زبان گنجشك عنوان كرد و اظهار داشت: اقليم منطقه ماسوله در تابستان معتدل و مرطوب و در زمستان سرد و مرطوب است.
مدير‌كل ميراث فرهنگي گيلان درباره معماري اين شهرك تاريخي بيان داشت: اختلاف ارتفاع از بلندترين نقطه تا پايين‌ترين سطح روستا قريب 100 متر بوده و همين مسئله موجب پيدايش نمايي بي‌نظير در معماري ماسوله شده به طوري كه بيشتر گذرگاه‌ها و معابر عمومي همان بام‌هاي خانه‌هاست.
وي ادامه داد: در ماسوله عبور از كوچه‌ از روي بام چند خانه صورت مي‌گيرد و ارتباط اين گذرگاه‌ها توسط پله‌هاي سنگي است كه نماي كلي روستا را يكپارچه‌تر و زيباتر مي‌كند.
عزيزي با اشاره به اينكه بيشترخانه‌هاي ماسوله دو طبقه است، افزود: به ندرت خانه‌هاي يك و يا سه طبقه در ماسوله يافت مي‌شود.
وي اضافه كرد: دالان، سياهچال، انبار، پله‌هاي بلندي طبقه همكف را به طبقه دوم مي‌پيوندد و اتاق نسبتا بزرگي محل پذيرايي مهمان، اتاق كوچك‌تري كه نشيمنگاه دائمي ساكنان خانه بوده و سومه كه مقر زمستاني خانواده است به اضافه تالار كه عبارت از ايوان كوچكي است، قسمت‌هاي يك خانه بزرگ و كامل را در ماسوله تشكيل مي‌دهد.
به گفته مدير‌كل ميراث فرهنگي گيلان، بيشتر ماسوله‌اي‌ها در سال يك بار روي بناي خانه‌هاي خود را با «گل زرد» و بام آن را با «گل كبود» كه هر دو از كناره ماسوله رودخان به دست مي‌آيد اندود مي‌كنند.
ماسوله هم نزديك به درياست و نيز اينكه حدود يك هزار و 50 متر از سطح دريا ارتفاع دارد و آب و هواي آن آميزه‌اي‌ از لطافت هواي كوهستاني و رطوبت هواي درياست.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.098 seconds.